04/07/2018
Ontwerpers racen tegen de klok in de Knalweek
Innovatie is zeer belangrijk als het gaat om het ontwikkelen van zoveel mogelijk geluksmomenten in de zorg. Kersverse innovatiemanager Martin Klitsie vertelt ons over de ‘Knalweek’. Hierin probeerden de ontwerpers en ontwikkelaars van Active Cues zoveel mogelijk nieuwe Tovertafel-spellen te bedenken én een aantal daarvan te maken – in één week. Dit leidde niet alleen tot nieuwe spellen, maar ook tot nieuwe inzichten en het idee voor een Knalweek voor het hele bedrijf!
”Normaal gesproken ontwerpen we bij Active Cues heel zorgvuldig, stapje voor stapje, vanuit de speldoelen een gelaagd spel. Elk spel moet op meerdere niveaus goed gespeeld kunnen worden, waardoor het dus aan veel eisen moet voldoen. De Knalweek was een inspirerend experiment waarbij we onze zorgvuldige co-design-aanpak verrijkten met een ‘pressure-cooker’, om te zien ofhet team onder tijdsdruk tot een ander soort spellen of realisaties kwam.
Tekeningen doorgeven en strandbeesten
Om zoveel mogelijk ideeën te verzinnen, hebben we gebruik gemaakt van verschillende brainstormtechnieken. Een van de opdrachten die het team kreeg was om een tekening te maken. Deze gaven ze dan door aan de volgende persoon, die moest kiezen wat hem erin aansprak om hier dan meteen een spel omheen te bedenken. Een ander onderdeel was afkijken bij kunstenaar Theo Janssen, van de beroemde strandbeesten. Zijn ontwerpaanpak waarbij de kunstwerken zich continu ontwikkelen over de jaren inspireerde ons om snel veel prototypes maken.
Veel spellen in zo’n korte tijd
Het was heel mooi om te zien hoe snel ons team iets kan maken. In het eerste deel van de knalweek zijn enorm veel spellen bedacht en in het tweede deel zijn de beste ervan uitgewerkt. Door de tijdsdruk komt meteen naar boven wat iedereen goed kan: de een kan snel iets visueel maken, de programmeurs kunnen daar dan een werkend spel van maken en de designers leggen een koppeling leggen tussen het spel, de doelgroep en de speldoelen. De spellen die de beste reacties opriepen zijn we nu verder aan het ontwikkelen. Daarnaast stuitten we op een aantal elementen die we kunnen gebruiken om andere nieuwe en bestaande spellen nog beter te maken. Deze zullen binnenkort worden geïntroduceerd.
Toekomstdromen
Mijn ambitie voor de Tovertafel is dat we nog veel meer mensen in moeilijke situaties gaan helpen beter te communiceren, verbinding te leggen met anderen en een mooie ervaring te bieden. We kijken dus verder dan mensen met cognitieve beperking in een verpleeghuis. En we onderzoeken wat we kunnen betekenen buiten de gezamenlijke woonkamer. Daarbij is het belangrijk om aandacht te hebben voor de zorgmedewerker. Mensen die in de zorg werken kiezen hiervoor vanwege hun passie voor mensen. Wij willen hen helpen om op een zo positief en inspirerend mogelijke manier te kunnen werken. En ja, daarvoor staat alweer de volgende knalweek op de planning. Nu voor het hele bedrijf!”
Deel dit nieuwsbericht:
Terug naar overzicht