Menu

Wij zijn Tover: “Samen met zorgmedewerkers vergroten wij kwaliteit van leven voor mensen met een cognitieve uitdaging”

Active Cues zet een volgende stap en heet voortaan Tover. Waarom was het tijd voor een naamsverandering en hoe ziet de toekomst van Tover eruit? Tovertafel-bedenker en oprichter van Tover Hester Le Riche vertelt hoe purposeful play de zorg aan het veranderen is. 

Vijf jaar geleden bedacht Hester de Tovertafel tijdens haar promotieonderzoek aan de TU Delft. In samenwerking met zorgmedewerkers was ze op zoek naar een product voor mensen met dementie om apathie te doorbreken. Al snel was er veel vraag naar de Tovertafel en werd het bedrijf Active Cues opgericht. “Als startup hadden we een duidelijke stijl”, zegt Hester. “We kwamen iets nieuws brengen naar de zorgmarkt. We zijn begonnen als enthousiaste, jonge puppen. Dat ging eigenlijk heel goed. We hebben een nieuwe productcategorie bedacht, namelijk serious games voor mensen met dementie op PG-afdelingen.”

Met de naamsverandering - van Active Cues naar Tover - komt er nog meer focus op de missie van Tover: een liefdevolle en inclusieve wereld voor mensen met een cognitieve uitdaging. Door het creëren van betekenisvolle momenten met interactieve spellen voor deze groep wordt het welzijn verbeterd. Hester: “Dat noemen we: purposeful play.”

Tover als bedrijf

Tover onderscheidt zich in de oprechte interesse als het gaat om de zorg: “Wij zijn niet degenen die het beste kunnen vertellen wat er nodig is in de zorg voor hun cliënten, hoe we hun dag mooier kunnen maken. Dat weten de zorgmedewerkers het beste.” Die oprechte interesse in de gebruikers valt op. Hester: “Ik heb zorgmedewerkers helaas al vaker horen zeggen: ‘Jullie zijn de eersten die vragen wat wij nodig hebben in plaats van vertellen wat we moeten doen.’”

De rol van onderzoek

Al sinds het begin is onderzoek een van de belangrijkste pijlers. Ook nu Active Cues Tover wordt, blijft onderzoek aan de basis staan van alles. Onderzoek geeft richting en inspiratie en waarborgt bovendien dat de producten die Tover maakt, doen wat ze beloven. “We gebruiken veel kennis uit fundamentele onderzoeken over bijvoorbeeld dementie. Denk aan onderzoek over de kracht en impact van muziek op dementie.” Onderzoek is een rode draad door heel het traject.

Soms komen daar ook resultaten uit die Hester niet had verwacht. “Uit Zweeds onderzoek kwam bijvoorbeeld naar voren dat sommige gebruikers hun opgedane kennis ook laten zien in andere activiteiten, zoals het aangaan van interactie met anderen en het wachten op hun beurt.” Dat is ook de reden waarom er met externe onderzoekers wordt gewerkt: die stellen andere vragen dan onze eigen werknemers. “Dat is heel erg waardevol.”

Nieuw product: de Tovertafel 2

En dan is er nog meer groot nieuws: binnenkort komt de Tovertafel 2 op de markt. Hester licht alvast een tipje van de sluier op: “Voor mij is de Tovertafel 2 echt de volgende stap op alle vlakken. Het is een nieuw product waarmee je onbeperkt en betekenisvol kunt spelen. Bovendien reageert hij op de kleinste handbewegingen en is hij makkelijk verplaatsbaar.”

De coronacrisis speelde in de ontwikkeling een belangrijke rol: “Het heeft blootgelegd dat de manier waarop wij hardware verkochten en per spel aan de markt boden niet een op een klopte met onze missie en wie wij zijn.” De doelstelling is namelijk om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te brengen aan de zorg, zowel bij het zorgpersoneel als de bewoners. “Toen hebben we hardop gezegd: we gaan alles geven wat we hebben en gebruiken een abonnementsmodel. Dat gaf ruimte en ligt het dichtste bij ons hart.”

De toekomst

En wat ligt er nog meer in het verschiet? In de afgelopen vijf jaar heeft Tover drie doelgroepen leren kennen, op verschillende momenten. “De jongste daarvan is Sprout. In 2016 zijn we begonnen met het eerste ontwerponderzoek voor kinderen met het autismespectrumstoornis. Nu kijken we breder, namelijk naar kinderen met verschillende uitdagingen.”

Daar blijft het niet bij. “We hebben zoveel geleerd van de potentie van interactief licht. Er zijn nog veel doelgroepen en settings die we kunnen helpen. Op naar de volgende 5 jaar!”