Menu
Vraag een demo aan!
  • Werk je met mensen met een verstandelijke beperking?
    Win een Tovertafel UP!
    Bekijk de actie

Onderzoek

Onderzoek is volgens ons erg belangrijk omdat we producten willen ontwikkelen die goed aansluiten bij de wensen van de kinderen en hun docenten of verzorgers. Daarom doen we verschillende studies naar kinderen met een autismespectrumstoornis en hun (leer)omgeving.

Autisme & de Tovertafel

Exploratief project 'Active Cues voor Autisme' Bekijk dit onderzoek
Speltesten in Miami: Ontwerpen voor een spectrum aan behoeften Bekijk dit onderzoek
Ontwerprichtlijnen voor kinderen met autisme Bekijk dit onderzoek
Ontwerpen voor mensen met een cognitieve uitdaging Bekijk dit onderzoek

Kinderen met autisme spelen met de Tovertafel Unique

Exploratief project 'Active Cues voor Autisme'

In het exploratief project ‘Active Cues voor Autisme’ werkte een multidisciplinair projectteam samen aan de ontwikkeling van de nieuwe Tovertafel Unique die kinderen met autisme kan helpen bij samenspelen. In nauwe samenwerking met kinderen, leerkrachten, therapeuten en onderzoekers ontwierpen we spellen, speciaal voor deze doelgroep.

  • interactieve projecties kunnen gedeelde aandacht brengen
  • veel kinderen genieten van de interactieve lichtprojecties en geluiden
  • bewegende projecties nodigen beurtnemen uit
  • licht is veilig om mee te spelen

Met dank aan:

Speltesten in Miami: Ontwerpen voor een spectrum aan behoeften

Wij werken nauw samen met ‘The Learning Center’ en de Els for Autism Foundation in Jupiter (Florida, USA). In het najaar van 2016 hebben wij daar spellen getest voor de Tovertafel Unique met meer dan vijftig verschillende kinderen en hun leerkrachten. Wij observeerden de kinderen in groepjes van vier om onze spellen te kunnen verbeteren. Daarnaast onderzochten we hoe de spellen de leerkrachten en therapeuten optimaal kunnen ondersteunen in hun werk.

  • Ieder kind met autisme is uniek
  • Kinderen spelen allemaal op hun eigen manier met de Tovertafel
  • Leerkrachten streven per kind unieke speel- en leerdoelen na
  • Het met de Tovertafel oefenen van vaardigheden is uitdagend
  • Leerkrachten kunnen zich richten op de interactie met de kinderen, omdat de Tovertafel de ‘materialen’ voor hen klaarzet
Tovertafel Unique is een zorginnovatie voor kinderen met autisme
Tovertafel Unique wordt ontwikkeld samen met de doelgroep

Ontwerprichtlijnen voor kinderen met autisme

Om onze spellen goed te laten aansluiten bij de doelgroep, ontwikkelen wij ontwerprichtlijnen in de vorm van spelkenmerken. De basis van onze richtlijnen is gebaseerd op de publicatie van Van Rijn en Stappers (2008) waarin zij ontwerpers een overzicht bieden van welke interacties met hun omgeving kinderen met een autismespectrumstoornis waarderen.

  • Geef de kinderen het gevoel dat ze controle hebben in het spel
  • Bied kinderen een gestructureerde situatie
  • Laat kinderen zelf een structuur maken
  • Maak gebruik van de speciale interesses van kinderen
  • Faciliteer het excellente geheugen van kinderen
  • Beloon kinderen met sensorische ervaringen
  • Faciliteer hun oog voor detail
  • Laat kinderen hun hele lichaam gebruiken

Lees de wetenschappelijke publicatie

Ontwerpen voor mensen met een cognitieve uitdaging

In ons Research & Design-team is onderzoekend ontwerper dr. ir. Helma van Rijn verantwoordelijk voor het gebruiksonderzoek en het spelontwerp voor kinderen met een autismespectrumstoornis. Zij is als ontwerper gepromoveerd bij de TU Delft op het gebied van co-design met en voor mensen met een cognitieve uitdaging. Haar proefschrift ‘Meaningful Encounters’ beschrijft hoe je als ontwerper kunt leren van ontmoetingen met kinderen met autisme en hun verzorgers. Daarnaast bevat haar onderzoek een ontwerpcase voor mensen met dementie. Bij Active Cues brengt Helma haar kennis dus in de praktijk!

Lees hier het proefschrift

Kinderen met autisme spelen met de Tovertafel Unique

Doorontwikkeling

Ook nadat de producten van Active Cues op de markt zijn gebracht, blijft onderzoek belangrijk. Niet alleen om nieuwe spellen te ontwikkelen, maar ook om de effecten van de Tovertafel te toetsen. Naar de Tovertafel Original is bijvoorbeeld al een aantal evaluatiestudies uitgevoerd met positieve resultaten op het gebied van emotie, sociale interactie en fysieke activiteit. Momenteel lopen er verschillende vervolgstudies en we staan open voor samenwerkingen met kennisinstellingen die onderzoek willen doen.

Kinderen met autisme spelen met Tovertafel Unique

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws